Základom dosiahnutia viditeľných pozícií je optimalizácia tzv. on page faktorov. Tvorí ju niekoľko oblastí, ktoré priamo súvisia s úpravami na webe. Na čo sa zamerať a na čo si dať pozor? Poďme sa na to pozrieť.

1. Relevantný a dlhý obsah

Už ste to možno počuli – na zaujatie užívateľa máte len krátky čas, preto by ste sa mali venovať kratšiemu, pútavejšiemu obsahu. Zdá sa však, že podľa posledných analýz je pre SEO lepší a zábavnejší dlhší obsah. Čo však v praxi znamená dlhší obsah? Štúdie SerpIQ ukazujú, že obsah najvyššie umiestnených stránok vo výsledkoch vyhľadávania prekročil 2.000 slov.

Výsledky štúdií SerpIQ

Ďalšie štúdie Neila Patela zas ukázali, že dlhší obsah má pozitívnejší vplyv aj na sociálne sietePatel zistil, že z 327 blogových príspevkov, ktoré napísal, príspevky pod 1.500 slov získali v priemere 174 tweetov a 59 reakcií na Facebooku. Naproti tomu obsah, ktorý mal viac ako 1.500 slov, získal v priemere 293 tweetov a 75 reakcií na Facebooku.

Vplyv dĺžky obsahu na sociálne siete

Dĺžka obsahu však nie je všetko. Je veľmi dôležité, aby bol obsah vysoko kvalitný a unikátny. Ak poskytnite užívateľom obsah, ktorý odpovie na ich otázky, vyrieši ich problém, nadchne ich alebo  podnieti k interakcii, získate tak benefity spojené so zvýšením povedomia o značke a vyššími pozíciami v organických výsledkoch. A to sa rozhodne počíta :)

2. Robots.txt a Sitemap.xml

Aj ten najlepší obsah je nanič, ak bude nedohľadateľný. Možno to bude znieť šialene, ale presvedčte sa, či neblokujete robotom prístup na stránky pomocou tagu:

<meta name=“robots“ content=“noindex, nofollow“>

Ďalší (a nie tak nezvyčajný) problém je, keď prístup pre robotov blokuje príkaz v súbore Robots.txt. Skontrolujte si ho preto manuálne alebo pomocou bezplatného diagnostického nástroja Google Search Console.

Ďalšou užitočnou funkciou, s ktorou je možné pracovať v súbore Robots.txt, je deklarácia Sitemap.xml. Vyhľadávací roboti pri návšteve webu najprv kontrolujú súbor Robots.txt, čo poskytuje príležitosť upozorniť ich na existujúce súbory Sitemap.xml.

V prípade, že súbory Sitemap.xml nemáte, nebojte sa, pretože táto funkcia, rovnako ako celý súbor Robots.txt je doplnková. Ich implementáciou však uľahčíte robotom orientáciu na webe, čím môžete šetriť tzv. crawl budget (niekedy sa tiež pomenúva ako crawl space alebo crawl time).

Čo je to crawl budget? Je to čas, ktorý robot na webe strávi, ale zároveň predstavuje i počet stránok, ktoré v rámci svojej návštevy načíta. Jeho veľkosť záleží od niekoľkých faktorov, ako napríklad od počtu stránok na webe, autority webu, rýchlosť načítania stránok či veľkosti stránok. Optimalizácia crawl budgetu je v mnohých prípadoch dôležitá, pretože ovplyvňuje indexáciu a jej rýchlosť.

Súčasťou súboru Sitemap.xml bývajú i atribúty, pomocou ktorých poskytujeme robotom ďalšie informácie, ako dátum poslednej aktualizácie stránky (lastmod), ako často sa mení (changefreq) a akú ma relatívnu váhu voči ostatným stránkam (priority). Podľa všetkého však atribúty <changefreq> a <priority> roboti úplne ignorujú, preto nimi nemusíte strácať čas.

Tip
Podporiť organickú návštevnosť môžete i cez obrázky. Pripravte pre robotov súbor Sitemap.xml pre obrázky a zvýšte tak pravdepodobnosť, že sa vaše obrázky objavia vo výsledkoch vyhľadávania. 

3. Rýchlosť webu

Rýchlosť webu zostáva pre rok 2019 naďalej veľmi dôležitá. A to nie len ako hodnotiaci faktor vyhľadávačov. Ovplyvňuje mieru odchodov, čas strávený na webe, mieru konverzie, ale i samotný užívateľský zážitok. Poďme si to však rozmeniť na drobné.

Používajte content delivery network

Veľkým pomocníkom je z tohto pohľadu tzv. content delivery network (skrátene CDN). Nie je to síce žiadna novinka, avšak presvedčte sa, že CDN využívate. Ide o technológiu, pomocou ktorej je obsah rozložený do viacerých serverov po svete, čo umožňuje užívateľom ponúknuť obsah zo serveru, ktorý je k nim najbližšie. CDN tak zrýchľuje načítanie webu či aplikácie. Fungovanie CDN skvele ilustruje nasledovný obrázok:

Content delivery network (CDN)

Podporuje váš hosting HTTP/2?

Nezabúdať by ste tiež nemali na HTTP/2, ktoré prináša nové možnosti zrýchlenia webu. Hlavný rozdiel medzi HTTP/1.1 a HTTP/2 spočíva v schopnosti prehliadača sťahovať obsah naraz, a nie postupne, ako to je v prípade HTTP/1.1. Prehliadače HTTP/2 podporujú, presvedčte sa však, či ho podporuje i váš hosting.

Porovnajte si načítanie obrázkov s HTTP a s HTTP/2.

Nezabúdajte na kompresiu obrázkov

Dôležitou súčasťou optimalizácie rýchlosti načítania webu je kompresia obrázkov. Veľké obrázky dokážu na webe narobiť poriadnu šarapatu, aspoň čo sa rýchlosti týka. Na kompresiu obrázkov existuje mnoho programov a nástrojov, osobne preferujem ten od TinyPNG. V prípade, že kompresii obrázkov sa nevenujete už od začiatku, odporúčam zanalyzovať, ktoré obrázky sa nachádzajú nad pomyselnou hranicou 100 KB. Ľahko ich môžete identifikovať napríklad šikovným nástrojom Screaming Frog.

Analýza rýchlosti načítania webu

V súčasnosti existuje niekoľko šikovných pomocníkov, ktorí dokážu vyhodnotiť stav rýchlosti načítania webu. Medzi tých najpoužívanejších patria:

GTmetrix – skvelý nástroj, ktorý vo svojej základnej verzii ponúka analýzu rýchlosti načítania webu spolu s konkrétnymi odporúčaniami. Rýchlosť načítania je však v tomto prípade veľmi skreslená, nakoľko je test realizovaný z Kanady.

Výsledky z nástroj GTmetrix

PageSpeed Insights – nástroj priamo od Google, ktorý takisto poskytuje odporúčania na zlepšenie jednotlivých stránok, či už z pohľadu mobilných zariadení alebo stolových počítačov. Jeho sila spočíva v tom, že dokáže analyzovať rýchlostné ukazovatele pochádzajúce od reálnych užívateľov.

Ukážka výsledkov z PageSpeed Insights

TestMySite od Google – V súčasnosti tvoria mobilné zariadenia významný podiel na celkovej návštevnosti webov. Na výrazný nárast návštevnosti z mobilných zariadení zareagoval i Google, ktorý spustil tzv. Mobile first index. V praxi to znamená, že vyhľadávací robot Google sa najprv pokúsi zistiť, či existuje mobilná verzia vášho webu. Ak áno, tak túto mobilnú verziu zaindexuje ako prvú, a až potom verziu pre stolové počítače. Je preto veľmi dôležité mať optimalizované mobilné verzie stránok.

V nástroji TestMySite sa Google zameriava na odporúčania týkajúce sa rýchlosti načítania mobilnej verzie webu. Takisto sú tu pripravené odporúčania na zlepšenie výkonnosti, ktoré ľahko posuniete vášmu webmasterovi na zapracovanie.

Výsledky z analýza TestMySite

Pingdom – Tento nástroj rozhodne patrí k tým obľúbeným. Jeho výhodou sú veľmi pekne spracované  a podrobné výsledky analýzy výkonnosti stránok.

Výsledky analýzy Pingdom

4. Krátke URL, jasná štruktúra a relevantné meta značky

Ktorý tvar URL sa vám páči viac?

mojweb.sk/on-page-seo-2019

mojweb.sk/blog/20/1/2019/article/on-page-faktory-seo-pre-rok-2019

Pre užívateľov a teda aj pre vyhľadávače by prvá URL adresa bola vhodnejšia. Je kratšia, ľahká na zapamätanie a bez zbytočných reťazcov. Snažte sa preto vytvárať kratšie URL a dodržujte túto konvenciu naprieč celým webom. Je dôležité, aby URL adresa obsahovala podstatu obsahu danej stránky v podobe kľúčového slova. Umiestňovanie kľúčových slov do URL adresy nielenže vytvára relevantnosť na úrovni webu, ale takisto má potenciál zvýšiť mieru preklikov vo výsledkoch vyhľadávania a poskytuje dobrý text odkazu v situácii, keď sa takéto URL adresy skopírujú a zverejnia napríklad na iných weboch.

Využívanie nadpisov a podnadpisov

Nadpisy tvoria veľmi dôležitú sémantickú časť webu, pretože od seba oddeľujú obsahovo významné bloky výstižným označením. Štruktúra a text nadpisov by teda mali byť vytvorené veľmi uvážlivo a relevantne k skutočnému obsahu danej stránky. Do nadpisov je vhodné zaraďovať kľúčové slová, ktoré potom uľahčia orientáciu používateľa v obsahu.

Príklad správneho použitia by mohol vyzerať takto: <h1> – <h2> – <h3> – <h3> – <h2> – <h3> – <h4> – <h3>.

Optimalizované názvy webových stránok

Naďalej platí, že meta značky title sú z pohľadu on-page optimalizácie veľmi dôležité. Ide o základný prvok, ktorý je viditeľný na stránke s výsledkami vyhľadávania, a mal by slúžiť zároveň ako chytľavý titulok pre návštevníkov aj hodnotný titulok pre vyhľadávacích robotov.

Každá značka title by mala byť unikátna. Na webe by nemala byť ani jedna stránka, ktorá má totožný titulok ako iná stránka webu. Obsah značky title by potom mal vždy zodpovedať téme danej stránky. Samotná dĺžka by pritom nemala presiahnuť 65 znakov, pretože v opačnom prípade bude nadpis stránky vo výsledkoch vyhľadávania orezaný.

Snažte sa pritom tvoriť užitočné, no zároveň príťažlivé značky title. Vyššie CTR je dobrým signálom toho, že užívatelia považujú výsledok vyhľadávania za relevantný. Okrem toho, že získate vyššiu návštevnosť si takisto môžete polepšiť i v prípade samotných pozícií. Ako sa darí vašim „titulkom“ si môžete pozrieť v Google Search Console:

Priemerná CTR v Google Search Console

Interné prelinkovanie a štruktúra webu

Kvalitné interné prelinkovanie bude predstavovať i v roku 2019 dôležitú súčasť optimalizácie pre vyhľadávače. Ide o skvelý spôsob ako zlepšiť prehľadnosť a indexáciu webu. Predstavuje však pomerne náročnú úlohu. Pri vytváraní kvalitného interného prelinkovania je potrebné vymyslieť takú štruktúru webu, ktorá bude zodpovedať analýze kľúčových slov a logickému usporiadaniu obsahu z pohľadu užívateľa. Tento proces tiež nazývame ako informačná architektúra webu.

Vyhľadávací roboti používajú interné odkazy na pochopenie obsahu a jeho súvislosti. V praxi to znamená, že ak má web silné interné prelinkovanie, roboti ľahšie nájdu nový obsah. A to je fajn, no nie? :)

Nižšie uvádzam niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu vytvoriť kvalitné interné prelinkovanie:

  • Základom je vytvorenie štruktúry, ktorá bude pre užívateľov maximálne zrozumiteľná;
  • Nepoužívajte príliš vnorené linky;
  • V odkazoch používajte kľúčové slová;
  • Odkazy pridávajte na miestach, ktoré majú logiku a hodnotu;
  • Skontrolujte, či odkazy nemajú nofollow atribút;
  • Používajte odkazy na stránky s najväčšou návštevnosťou a hodnotou.
Tip
Skontrolujte si rýchlo a jednoducho stav meta značiek Title, nadpisy na jednotlivých stránkach či interné odkazy pomocou nástroja Screaming Frog

Robiť kvalitné SEO nie je samozrejme len o on page faktoroch. Verím však, že tento článok vám ukázal oblasti, ktoré môžete zlepšiť. Dosiahnuť viditeľné pozície v organických výsledkov vnímam stále ako obrovský priestor. I v súčasnosti sa stretávam s mnohými webmi, ktoré nerešpektujú ani len základné princípy optimalizácie pre vyhľadávače. Vzniká tak orná pôda pre tých, ktorí začnú pristupovať k optimalizácii pre vyhľadávače ako ku strategickému kanálu online marketingu a nebudú sa spoliehať na náhodu, pretože to sa často nevypláca.

Zdroje

https://searchengineland.com/seo-user-science-behind-long-form-content-230721

https://www.sweor.com/seocontentlength

https://moz.com/ugc/how-to-get-cdns-to-play-nice-with-seo

Najnovšie články
Kategórie
Štítky