Obsahový marketing je jedna zo stratégií, ktorá vás výrazne odlíši od konkurencie a zároveň “má moc” prihovoriť sa vašim zákazníkom namiesto vás. Etablované značky dnes vedia, že práve obsah je nástroj, ktorý odolá aj víru trendov a neustálych zmien, ktoré formujú online marketing. Preto v roku 2025 až polovica z nich plánuje zvýšiť rozpočet na obsahový marketing. A to aj v dobe umelej inteligencie, vďaka ktorej je dnes tvorba obsahu omnoho efektívnejšia. Ako to vlastne s AI a kontent marketingom je a ako tvoriť obsah, ktorý má zmysel?
OBSAH ČLÁNKU
- Čo je content marketing a aké typy obsahu tvoriť?
- Aké AI nástroje využiť na kontent marketing?
- Čo je information gain a aký má vplyv na tvorbu obsahu?
- Ako na unikátny obsahový marketing a content, ktorý má zmysel?
Čo je content marketing a aké typy obsahu tvoriť?
Čo je content marketing?
Content marketing alebo obsahový marketing (kontent marketing) je premyslený prístup k tvorbe a distribúcii hodnotného, relevantného a konzistentného obsahu. Jeho cieľom je prilákať, zaujať a následne premeniť záujem na sledovanú konverziu. Či už je to nákup, objednávka služby, follow na sociálnej sieti alebo vyplnenie formulára.
Prečo je content marketing iný ako ostatné typy efektívnej reklamy na internete? Obsahový marketing prvoplánovo nevnucuje produkty ani služby. Prihovára sa zákazníkovi, chce ho pobaviť, priniesť mu pridanú hodnotu. Inak povedané – poskytuje informácie, ktoré užívateľ skutočne hľadá a potrebuje. Rieši problémy, odpovedá na otázky, inšpiruje a poskytuje oporu.
Aký typ obsahu teda tvoriť, aby ste boli úspešní?
Články na blog sú stálicou content marketingu
Blog je dlhodobo základným pilierom obsahového marketingu. Ponúka priestor na pravidelnú publikáciu relevantných článkov, ktoré môžu odpovedať na otázky zákazníkov, prinášať návody alebo vysvetľovať novinky v danej téme. Navyše platí, že tento obsah na vlastnej webstránke, na rozdiel od mnohých iných platforiem (sociálne siete a podobne), vlastníte a spravujete vy sami. Ak je obsahový plán na blog postavený strategicky a premyslene, takýto obsah zlepšuje organickú návštevnosť webu, podporuje SEO a buduje brand či dôveryhodnosť značky. Preto písať články na blog “len tak” bez nejakého cieľa nemá veľký význam.
TIP: Ak premýšľate nad tým, či zveriť copywriting a obsahový marketing profesionálom alebo si písať články vo vlastnej réžii, prípadne si pomôcť novodobými nástrojmi, ako je AI, zvážte najmä efektivitu. Pri tvorbe unikátneho obsahu ste to práve vy, kto je v danej téme odborníkom. Copywriter alebo obsahový špecialista dokáže vaše know-how predať efektívnejšie, s využitím potenciálu SEO, používateľskej skúsenosti a prihovoriť sa vášmu publiku jazykom, ktorému rozumie. Výstupom je obsah, ktorý performuje v neplatenom vyhľadávaní a prináša výsledky ešte dlho bez potreby ďalšej investície. Podľa štatistík generujú kvalitné blogové články až trikrát viac leadov ako tradičný marketing a sú dokonca o 62 % lacnejšie na produkciu.
Case studies (prípadové štúdie) – tajné eso pre účinný obsahový marketing
Ak ich ešte nerobíte, rozhodne je ten správny čas. A to najmä z dôvodu, že ide o unikátny obsah, ktorý vaša konkurencia rozhodne mať nebude. V rámci prípadovej štúdie môžete jasne ukázať, kde je váš potenciál – ako ste vyriešili problém zákzaníka a navrhli riešenie, ktoré ho posunulo ďalej. Nemusíte hneď zdieľať svoje celé know-how. Stačí, ak poodhalíte niektoré kroky a pustíte potenciálneho zákazníka do zákulisia, v ktorom vidí, ako ste postupovali a aké výsledky ste (možno aj v ohraničenom čase) dokázali priniesť. Prípadové štúdie sú navyše typom obsahu, ktorý svojou unikátnosťou nedokáže skopírovať žiaden z konkurentov, ale o tom už v kapitole nižšie.
Videá sú silný nástroj kontent marketingu pre vyšší engagement
O boom-e video contentu niet pochýb. Dôkazom je Tik-Tok, Youtube a podobné kanály, kde môžete svoj obsah vo forme kratších i dlhých videí zdieľať. Krátke reels na sociálnych sieťach alebo pokojne aj detailné návody na YouTube, ktoré môžete použiť aj ako doplnkový formát k textovému obsahu priamo v článku. Čo z toho? Videá ponúkajú autentický zážitok a zvyšujú vyššiu mieru zapojenia používateľov. Pomocou lajkov i zdieľania už na prvý pohľad vidíte, ako potenciál videoobsahu stúpa. Aj to je dôvod, prečo v poslednom období až 78 % značiek plánovalo výrazne investovať do tvorby video contentu. Kľúčové posolstvo? Pridaná hodnota obsahu a unikátnosť. Najnovším trendom, ktorý pomaly, ale isto šliape na päty preceňovaného influencer marketingu je UGC content.
Content trend – vitaj doba podcastová
Podcasty zaznamenali v posledných rokoch skutočný nárast popularity. Existuje vo vašom segmente niekto, kto robí hodnotné podcasty o téme, v ktorej ste doma? Ak nie, smelo do toho, dnes už na to nepotrebujete drahé nahrávacie štúdio. Vaši potenciálni zákazníci tak môžu konzumovať obsah aj počas cesty na dovolenku, do práce, pri behu alebo v posilňovni či dokonca pri varení. V podcastoch môžete presiahnuť všetky relevantné témy, ktoré vašu cieľovú skupinu môžu zaujímať. Novinky, rozporuplné témy, prípadové štúdie, prístupy a mnohé iné.
Content na sociálnych sieťach vás spojí s komunitou
Prečo práve tam? Dnes využíva minimálne jednu zo sociálnych sietí drvivá väčšina populácie – od detí v rannom školskom veku až po seniorov. Stačí zistiť, kde je vaša cieľová skupina a fokusovať sa na sociálnu sieť s unikátnym obsahom. V spojení s reklamou na Facebooku, Instagrame či akejkoľvek inej sociálnej platforme, ktorá reklamné formáty umožňuje, máte v rukách účinný nástroj, ako komunikovať so svojimi zákazníkmi tam, kde dobrovoľne trávia svoj voľný čas. Sociálne siete sú zároveň skvelým kanálom, ako ďalej distribuovať iný obsah, napríklad formou krátkych príspevkov, stories či live streamov.
Ďalšie formy obsahu vhodného pre content marketing
- Infografika
- Fotky
- Newsletter
- PR články
- Guest blogging
- Webináre
Aké AI nástroje využiť na kontent marketing?
S príchodom rôznych AI nástrojov k širšiemu publiku nastal v tvorbe obsahu zlom. Prvé bližšie zoznámenie sa s Chat GPT alebo Gemini umožnilo vytvárať súvislé a zmysluplné texty či dokonca celé články doslova komukoľvek. Je však potrebné uvedomiť si, že ide o jazykové modely, ktoré sú trénované na dátach.
Ak by ste teda chceli vytvoriť unikátny článok na tému čo je obsahový marketing a takýto jednoduchý prompt zadali do AI nástroja, výsledkom by bolo spracovanie informácií, ktoré už niekto spracoval na rozličnej úrovni (závisí od rozvinutia promptu). To však neznamená, že AI do tvorby obsahu nepatrí. Práve naopak, ide o skvelé nástroje, ktoré dokážu zefektívniť tvorbu obsahu, skrátiť čas na research, zmysluplne brainstormovať a poskytnúť cennú spätnú väzbu. Overenou radou je skombinovať ich v rôznych bodoch tvorby obsahu a zefektívniť tak tvorbu contentu na maximum.
Ktoré z nich sa oplatí v kontent marketingu využiť?
Perplexity zazdrojuje dáta
Perplexity je pokročilý AI nástroj, ktorý pomáha pri prieskume zdrojov k obsahu tým, že poskytuje presné a fakticky overené odpovede na otázky. Je ideálny pre okamžité získavanie informácií aj štatistík, tvorbu prehľadných rešerší a overovanie faktov, ktoré môžete okamžite použiť v blogoch, článkoch či informačných materiáloch.
Notebook LM spracuje aj obsah z videí a rozsiahlych textov
Notebook LM je AI asistent priamo od Googlu, ktorý analyzuje, rešeršuje a vytvára hodnotné poznámky. Rozdiel je v tom, že zo zdrojov, ktoré mu zadáte. Rýchlosť a efektivita umelej inteligencie, v spojení s vašimi vlastnými zdrojmi informácií, vám výrazne zjednoduší prácu na dlhších obsahových formátoch, ako sú e-booky, návody alebo komplexnejšie články.
ChatGPT ako najobľúbenejší parťák pre kontent marketing
ChatGPT sa stal synonymom AI tvorby obsahu. Na pätu mu šliape Gemini a Claude. Čo robia skvele? Generujú nápady, osnovy článkov, brainstormujú o nadpisoch a poskytujú osnovu či nápady na vylepšenia. Títo pomocníci vám pomôžu s vytváraním popisov produktov aj kategórií s parametrami a tonalitou, akú im nastavíte.
TIP: AI nástroje sú skvelým pomocníkom, ako obsah zrecyklovať. Vytvorenie článku z webináru alebo podcastu, prípadne naopak (aktuálne vám už Notebook LM bez problémov prerozpráva obsah aj v slovenskom jazyku) je otázkou minút. Rovnako rýchlo môžete vytvoriť infografiku, obrázok alebo dokonca celé video pomocou niektorého z nástrojov na vizuálny obsah.
Čo je information gain a aký má vplyv na tvorbu obsahu?
Umelá inteligencia otvára brány možností pri tvorbe obsahu na maximum. Je pravdepodobné, že bude onedlho celý online priestor zahltený množstvom informácií, ktoré budú hovoriť to isté, len iným spôsobom. Na tento trend už chvíľu reaguje aj SEO. A to metrikou, ktorá jasne pomenuje, kto bude na vrchole rebríčka organického vyhľadávania.
Čo je information gain?
Information Gain predstavuje mieru jedinečnosti a pridanej hodnoty, ktorú práve váš obsah oproti konkurencii ponúka. Čo to znamená? Ak máte pocit, že už bolo všetko povedané, vy pridajte nové perspektívy, dáta alebo poznatky, ktoré nie sú bežne dostupné inde. Jednoducho vlastné kľúčové momenty alebo spomínané case studies. Toto je obsah, ktorý Google podľa vlastného kontextuálneho patentu uprednostní nad rámec ostatných konkurentov, ak riešite tvorbu obsahu vo vysokokonkurenčnej téme. Okrem toho vám takéto články, videá či podcasty pomôžu odlíšiť sa a dlhodobo budovať dôveryhodnosť, autoritu a pozitívne vnímanie značky.
TIP: Neviete, ako sa na tému pozrieť z nového uhla pohľadu? Urobte si prieskum toho, čo potenciálneho zákazníka v danej téme zaujíma a poskytnite mu dôkaz o tom, že práve vy máte odpoveď na jeho otázky. Jednou z účinných foriem sú konverzačné dotazy, ktoré zohrávajú v SEO pomaly, ale isto, hlavnú rolu
Ako na unikátny obsahový marketing a kontent, ktorý má zmysel?
Aby sme to zhrnuli, vytvárať unikátny a hodnotný obsah dnes znamená prinášať nové perspektívy, dáta a poznatky, ktoré zákazník u konkurencie nenájde. Prvým krokom by mal byť dôkladný prieskum tém, ktorých sa váš online biznis dotýka. Identifikujte, čo už niekto pred vami riešil a aké témy alebo uhly pohľadu sú ešte nepreskúmané.
Urobte vlastný research, popisujte svoje úspechy (aj neúspechy) alebo publikujte vlastné dáta, ktoré vám z toho vyplynú. Komunikujte so svojimi zákazníkmi, získavajte spätnú väzbu a na základe nej vytvárajte obsah, ktorý reálne rieši ich potreby a otázky. A nezabudnite používať AI nástroje, ktoré vám prácu zefektívnia.
Alebo sa obráťte na odborníkov, ktorí dokážu váš obsah spracovať tak, aby ste obsadili prvé miesta vyhľadávačov a stali sa zdrojom, na ktorý sa AI odvoláva.