Online marketing vo svojej podstate predstavuje súhrn činností zameraných na predaj produktov alebo služieb v prostredí internetu. Jeho cieľom je získať návštevnosť na webe, upútať ich pozornosť a dosiahnuť tak splnenie stanovených cieľov (nákup tovaru alebo služby, registrácia užívateľa, stiahnutie katalógu a podobne).
Získanie návštevnosti na webe
V súčasnosti existuje mnoho spôsobov, ako získať návštevnosť webovej stránky. Niektoré sú výsledkom dlhej a systematickej práce, iné zasa platených marketingových platforiem. Medzi tie najzákladnejšie patrí PPC reklama, optimalizácia pre vyhľadávače (SEO) či affiliate marketing. Nižšie popisujem ich základné princípy.
PPC reklama (z anglického pay per click – platiť za kliknutie) predstavuje rozvinutú formu získavania webovej návštevnosti. Ako už z názvu vyplýva, inzerent platí vždy, ak niekto klikne na odkaz smerujúci na jeho web. Samotná cena jedného kliknutia závisí od mnohých faktorov ako sú napríklad konkurencia, využívaná marketingová platforma, nastavenie samotných online kampaní či relevancia reklám voči cieľovému publiku.
Výhodou PPC reklám je možnosť okamžitého získania relevantnej návštevnosti. Súčasné PPC platformy ponúkajú svojim inzerentom mnoho možností ako nastaviť reklamy. Medzi najznámejšie patria Google Ads, Facebook Ads, Strossle, AdForm či Criteo.
Ďalšou možnosťou na získanie webovej návštevnosti je zameranie sa na optimalizáciu pre vyhľadávače (známe tiež pod skratkou SEO – Search Engine Optimization). Jej podstatou je dosiahnuť viditeľné pozície vo výsledkoch vyhľadávania. Ide o dlhodobý proces, ktorého výsledkom bude bezplatná a relevantná návštevnosť webu pochádzajúca z vyhľadávačov ako napríklad Google, Bing či Seznam.
Zaujímavú možnosť získavania návštevnosti predstavuje affiliate marketing. Ide o princíp sprostredkúvania predaja tovaru alebo služieb (poprípade získanie inej hodnotnej akcie na webe), keď majitelia webov ponúkajú svojim affiliate partnerom určitý typ provízie za privedenie návštevnosti na ich web. Affiliate partnermi sú najčastejšie weby, ktoré ponúkajú svojim návštevníkom možnosť prekliknúť sa na web inzerenta. Môže ísť pri tom o blogy, poradne, fóra či zľavové portály. Ide o dobre premyslený kolotoč, ktorý dokáže byť významný zdroj príjmov.
Upútanie pozornosti návštevníka webu
Získali sme prvých návštevníkov na webe. Super. A čo ďalej? Je potrebné zabezpečiť, aby sme návštevníkovi ukázali to, čo hľadal. Každá podstránka na webe by mala jednoznačne pojednávať o určitej oblasti. Vysvetlím na príklade. Povedzme, že prevádzkujeme internetový obchod s kojeneckými potrebami. Okrem všeobecnej podstránky s kojeneckými potrebami by mal náš web obsahovať taktiež jednotlivé podkategórie, a to podľa nami ponúkaného sortimentu a analýzy kľúčových slov. Štruktúra webu by potom mohla vyzerať nasledovne:
Na základe analýzy kľúčových slov sme objavili relevantné výrazy, na ktoré vytvoríme jednotlivé podstránky. Vznikne nám tak prehľadná štruktúra, ktorou zabezpečíme vysokú relevanciu vo vzťahu k hľadanému výrazu užívateľa (v prípade internetového obchodu) – ak užívateľ bude hľadať „zavinovačku do autosedačky“, máme preňho pripravenú relevantnú podstránku.
Príprava prehľadnej a logickej štruktúry webu podľa analýzy kľúčových slov je jedna strana mince. Tou druhou je potreba zabezpečiť intuitívne usporiadanie jednotlivých prvkov na webe tak, aby sme užívateľa nútili rozmýšľať čo najmenej. Optimalizované weby s intuitívnym a jednoduchým usporiadaním prvkov dosahujú vyššiu výkonnosť ako tie neoptimalizované.
Dôležité je tiež zabezpečiť technickú vyspelosť webu. To znamená, že web by mal byť optimalizovaný pre jednotlivé zariadenia (mobily, tablety a počítače), a spĺňať aktuálne nároky na rýchlosť načítania. Obzvlášť v prípade rýchlosti treba byť pozorný, nakoľko každá sekunda načítania navyše predstavuje vyššiu pravdepodobnosť, že užívateľa stratíte. A to predsa nechcete.
Tip: Urobte si test rýchlosti vášho webu prostredníctvom bezplatných online nástrojov ako GTmetrix, Test my site či Pingdom.
Nie vždy užívateľ prichádza na web s nákupným zámerom. V mnohých prípadoch len hľadá užitočné informácie, ktoré poskytnú odpovede na jeho otázky. Myslite na to pri tvorbe obsahu, môžete tak získať hneď niekoľko výhod:
- Získanie návštevnosti z menej konkurenčných kľúčových slov;
- Budovanie pozitívneho vzťahu so zákazníkmi;
- Prezentovanie značky ako autority v danom segmente;
- Udržanie užívateľa na webe.
Ak si to teda zhrnieme, tak základnými piliermi udržania pozornosti návštevníka sú:
- Vytvorenie logickej a prehľadnej štruktúry webu;
- Logické a intuitívne usporiadanie prvkov na webe smerujúce k vykonaniu požadovanej akcie;
- Zapracovanie webových funkcií, ktoré dokážu zvýšiť pomer vykonaní požadovanej akcie k počtu návštevníkov (tzv. konverzný pomer);
- Vytvorenie hodnotného a užitočného obsahu;
- Zabezpečenie optimalizovaného webu po technickej stránke.
Splnenie stanovených cieľov
Každý web je vytvorený, aby dosahoval požadované ciele. V prípade online marketingu tieto ciele nazývame konverzie. Najčastejšie ide o predaj produktov alebo služieb. Existujú však i také weby, ktoré primárne nie sú zamerané na predaj. Ide predovšetkým o osobné blogy, fóra a diskusie, prezentačné weby či informačné weby. Konverziami v takomto prípade nebude nákup tovaru alebo služby, ale napríklad prečítanie si celého článku, registrácia užívateľa, stiahnutie ebooku, zapojenie sa do diskusie, pozretie videa a podobne.
Aby sme efektívne vedeli vyhodnotiť, čo predchádza konverziám, ktorí návštevníci najčastejšie robia konverzie či ktorá kampaň je z tohto pohľadu najvýkonnejšia, potrebujeme merať a analyzovať webovú návštevnosť. K tomuto sa najbežnejšie používa nástroj Google Analytics. Ten poskytuje širokú škálu odpovedí na otázky súvisiace s akvizíciou a správaním sa užívateľov na webe. Bez takéhoto nástroja je každý prevádzkovateľ webu prakticky slepý.
Ako ste možno zistili, online marketing predstavuje skutočne širokú oblasť pozostávajúcu z mnohých väčších či menších činností. Ak vás nejaká zaujala a hľadáte podrobnejšie informácie, neváhajte ma kontaktovať, rád sa s vami podelím o svoje skúsenosti.