V novembri 2022 uzrel svetlo sveta nový chatbot vyvinutý spoločnosťou OpenAI (nezisková organizácia so sídlom v San Franciscu) a okamžite sa stal hitom internetu. O čo ide a prečo by ste mali zbystriť pozornosť? Je ChatGPT len dočasný výstrelok alebo sa z neho stane skutočne kvalitný marketingový nástroj?

Záujem o výraz „chatgpt“ v priebehu času podľa Google Trends

Čo je ChatGPT?

ChatGPT je robustný chatbot postavený na najnovšom jazykovom modeli GPT – 3.5 (Generative Pre-trained Transformer). V skratke ide o model vyvinutý na obrovskom množstve textového obsahu na internete, vďaka čomu je schopný predvídať ďalšie slová v texte na základe predošlých slov.

Funguje prostredníctvom dialógu v rámci chatu, pričom je schopný poskytovať odpovede, ktoré sa podobajú tým „ľudským“. Generuje prirodzene znejúce odpovede, vďaka čomu môže byť veľmi nápomocný.

Možnosť chatovať s umelou inteligenciou môže každý. Je to bezplatné, pričom stačí len jednoduchá registrácia pomocou emailu.

Poznámka:

V druhej polovici januára 2023 sa objavila informácia o platenej verzii, ktorá ponúka oproti tej bezplatnej niekoľko výhod:

Informácia o platenej verzii ChatGPT

Využitie v online marketingu

ChatGPT zvládne toho skutočne mnoho. Jeho praktické využitie môžeme vidieť i v rámci online marketingu – poďme sa na to spoločne pozrieť:

Copywriting

S umelou inteligenciou si jednoducho môžete pripraviť osnovu článku, vygenerovať pútavé titulky, nadpisy či popisy, objaviť časté otázky (FAQ) či dokonca vám pomôže s výberom emoji alebo obrázku k danému obsahu. Stačí, ak mu pripravíte správne zadanie.

Osnova vygenerovaná prostredníctvom ChatGPT
ChatGPT si hravo poradí s nápadmi na FAQ

Ak si v tejto chvíli kladiete otázku, či dokáže vygenerovať i celé články, tak odpoveď je áno (učitelia na školách budú mať iste radosť z čítania študentských prác vygenerovaných v ChatGPT 🙂). Je však otázne, ako sa k nástroju postavia jednotlivé úrady. Tak napríklad, úrady v New Yorku už zakázali používanie ChatGPT kvôli obavám z podvádzania.

Článok vygenerovaný v ChatGPT
Nápady na meta title vygenerované ChatGPT

Takéto výstupy je však potrebné pozorne skontrolovať, pretože nie vždy sú stopercentné, i keď so skúškou z gramatiky si poradil celkom dobre 🙂

Sociálne siete

Každá sociálna sieť má svoje špecifiká – či už sú to limity v počte znakov alebo obsah a charakter príspevkov. ChatGPT môže byť skvelým pomocníkom pri viacerých činnostiach, ktoré uvádzam nižšie.

Vytvorenie príspevku pre vybranú sociálnu sieť – v tejto ukážke som zvolil Twitter, ktorý je charakteristický krátkymi príspevkami (tweetmi):

Tvorba príspevku pre sociálnu sieť Twitter

Používate viacero sociálnych sietí súčasne? Využite ChatGPT na preformulovanie postu z jednej sociálnej siete na druhú:

Ukážka preformulovania príspevku

Okrem uvedeného ma zaujímalo, ako si ChatGPT poradí s preformulovaním mnou vytvoreného Facebook postu na jeho pútavejšiu verziu. Tu je výsledok:

Preformulovanie Facebook postu

Kľúčové slová

Zaujímavou oblasťou využitia ChatGPT sú kľúčové slová. Naskytá sa tu niekoľko možností. Je však nutné povedať, že vďaka limitom ChatGPT nie je priestor na prácu s veľkými datasetmi, no s použitím na jednotlivé dieliky väčších procesov je veľmi užitočný.

Základná kategorizácia kľúčových slov – 1. časť
Základná kategorizácia kľúčových slov – 2. časť

ChatGPT verzus Google

Je ChatGPT novým konkurentom Google či iných vyhľadávačov? Podľa všetkého sa zdá, že áno. Nejde ani tak o priamu konkurenciu – ChatGPT prináša nový spôsob, akým sa vykonávajú vyhľadávania, čo v budúcnosti môže dramaticky zmeniť podobu SEO a zaužívané zvyklosti vyhľadávania na internete.

Napríklad ak hľadáte potraviny s vysokým obsahom bielkovín, nemusíte navštevovať blogy, kde sa budete musieť „prekúsať“ množstvom sekundárneho obsahu. V rámci ChatGPT dostanete odpoveď rýchlo a priamo.

Priama odpoveď ChatGPT

Ako Google pristupuje k obsahu vytvorenému umelou inteligenciou? John Mueller z Google v roku 2022 potvrdil, že obsah vygenerovaný AI je proti smerniciam Google a je považovaný za spam, čo by dokonca mohlo viesť k manuálnej penalizácii webu s takýmto obsahom.

Mueller ale nepotvrdil, či Google automaticky rozpozná obsah vytvorený prostredníctvom umelej inteligencie. Ak ho však špecializovaný tím Google pre webový spam náhodou nájde, je oprávnený zakročiť. Preto by bolo nezodpovedné len slepo kopírovať obsah z ChatGPT.

Obmedzenia a riziká

Toto sú známe obmedzenia a riziká ChatGPT:

  • Nie sú k dispozícii nové dáta (ChatGPT nemá nové dáta od roku 2021), takže využitie pre nové trendy nenájdete.
  • Má obmedzenú dĺžku výstupu, takže sa nehodí na rozsiahle témy či veľké vstupné datasety.
  • Technické zázemie projektu – z technologického pohľadu ide o veľmi ambiciózny projekt, ktorý však môže veľmi rýchlo naraziť na limity – či už z pohľadu používania alebo financií. Z tohto pohľadu je preto jeho prístupnosť a aktualizácia systému otázna (niekoľkokrát som zastihol ChatGPT v „plnej prevádzke“).
Neprístupnosť ChatGPT
  • Môže sa zdať, že by obsah vytvorený prostredníctvom ChatGPT by okrem penalizácie zo strany Google mohol tiež spôsobovať duplicity (za predpokladu, ak by publisheri kopírovali obsah z ChatGPT). Na tému SEO som sa dopytoval tiež priamo ChatGPT:
Odpoveď ChatGPT na riziká z pohľadu SEO

Záverom …

Využitie ChatGPT pre online marketing môže byť skutočne veľkým prínosom. Pomocou tejto technológie je možné vytvoriť personalizovaný a relevantný obsah, ktorý pritiahne pozornosť zákazníkov a zvýši tak predaje. ChatGPT umožňuje automatizovať rutinné úlohy, čím výrazne šetrí čas. Ak chcete byť úspešní v dnešnom digitálnom svete, je dôležité včas prijímať nové technológie a inovácie a využitie ChatGPT pre online marketing je jednou z nich.

Zdroje:

https://openai.com/blog/chatgpt/

https://www.searchenginejournal.com/what-is-chatgpt/473664/

https://www.searchenginejournal.com/google-says-ai-generated-content-is-against-guidelines/444916/

Vladimír Karkuš
Najnovšie články
Kategórie
Štítky